Game maker - tutoriály 02 - Začínáme tvořit

21.05.2012 18:46

Zdravím, tak je tu další díl našeho tvoření v Game makeru. 

Dnes si vytvoříme základní pohyby vašeho hrdiny a při kontaktu se zdí se zastaví.

Dost řečí jde se na věc !

 

Nejprve si rozmyslíme jak náš hrdina bude vypadat.

Klikneme na složku Sprites a pravým tlačítkem myši vybereme Create sprite pojmenujeme ho třeba spr_hrac. Pokud už máme vytvořený obrázek někde jinde klikneme na tlačítko Load sprite a vybereme příslušný obrázek, ale pokud nemáte vytvořený obrázek klikneme na tlačítko Edit sprite dále klikneme na File > New a vytvoříme zadanou velikost já si třeba vyberu velikost spritu 32x32, ale vy si můžete zvolit klidně úplně jinou velikost. Nakreslíme nějakou postavičku a pokud máme klikneme na zelenou fajku.

Dále budeme potřebovat nějakou ten blok, takže si opět vytvoříme sprit a pojmenujeme ho třeba spr_kostka a postupujeme podobně jako u předcházejícího kroku.

Obrázky bychom měli, jenže je potřeba je ještě naprogramovat.

 

Klikneme na složku Objects a pravým tlačítkem myši vybereme Create object. Object pojmenujeme obj_hrac. A vybereme sprite spr_hrac. Dole vidíte tlačítko Add event (přidat událost) klikneme a vybereme Keyboard > Left. A na pravo máme poměrně mnoho složek klikneme na Move a zde na červené šipečky, které se rozebíhají do všech stran (při přidržení myši nad obrázkem by se měl objevit text: Move fixed). Přetáhneme je tedy do prázdného rámečku Action a po přetáhnutí se nám objeví nové okénko, kde klikneme na šipečku doleva, protože chceme, aby se při stisknutí klávesy doleva pohyboval doleva. Speed (rychlost pohybu), já si volím 5 a vy si zase můžete klidně zvolit jiné číslo. Relative nebudeme zaškrkávat, protože nechceme, aby se náš hrdina při stisknutí šipky doleva pohyboval doleva a nic ho nezastavilo. Jakmile máme vše nastaveno kliknema na zelenou fajfku a pohyb doleva máme hotov.

 

Ted již zbývá udělat pohyb doprava, nahoru, dolů. Vše děláme stejně akorát v Keyboard dáme right,up,down..A zase dáme červené šipečky nastavíme příslušnou stranu šipeček a rychlost stejnou jako máme u ostatních.

Jenže potřebujeme ještě, aby když se nebude mačkat žádná šipka hrdina bude stát na místě.

Jednoduše klikneme Add event > Keyboard > No key do Actions přetáhneme zase červené šipečky, ale tentokrát dáme Directions (směr), žádný, takže tedy čtvereček uprostřed a Speed bude na nule, protože když nebudeme držet žádné tlačítko nebude se hrdina hýbat, jak jsem tu již psal.

Tak pohyb hrdiny bychom měli, dále bychom chtěli, aby když se hráč setká se zdí tak se zastaví.

Vytvoříme nový object, který se bude jmenovat obj_kostka, sprit bude spr_kostka a vedle zaškrnutého políčka Visible (viditelný), máme Solid (pevný), zaškrkneme políčko a objekt máme hotov.

 

Ještě zbývá to správně nakonfigurovat.

Takže klikneme na obj_hrac a přidáme Event a klikneme na takové dvě červené šipky, které jsou směrem proti sobě (Collision). A vybereme obj_kostka a zase klikneme na červené šipky, které jdou do všech stran. Direction bude zase v prostřed a Speed bude nula, protože chceme, aby když se dotkne zdi se hrdina zastavil.

A na závěr vše musíme přidat do nějaké místnosti, takže klikneme zase pravým tlačítkem na složku Room a klikneme na Create room a pojmenujeme ho třeba rm_mistnost a začneme přidávat objekty podle našeho uvážení, až vše budeme mít hotové klikneme na zelenou fajfku a nahoře uvidíme takové zelené tlačítko ( při podržení myší uvidíme nápis Run the game ) a pokud jste vše udělali správně měl by se hráč pobyhovat podle směrů šipek a při dotyku s blokem by se měl zastavit. Pokud ne zkuste si tento tutoriál projet znovu, třeba jste někde udělali malou chybičku :) . Hodně štěstí ! Na závěr si hru uložíme tak, že klikneme na disketu a uložíme. Doufám že se vám můj tutoriál líbil.

 

Nějak podobně by hra měla vypadat.

 

Příště se pustíme na jednoduché nepřátelé, kteří se hýbou určitým směrem, když se jich dotknete začne hra od znova.

 

Kdyby jste byli bezmocní a byli v koncích tak zde máte odkaz ke stažení : Examples by P.B.gmk (9,8 kB) 

 

Petr Barták